Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Ανάγνωση και δημιουργία




Ο Καθηγητής της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ουλμ δρ Μάνφρεντ Σπίτσερ   στην ομιλία του με θέμα «Αναπτύσσοντας τις δεξιότητες στο διάβασμα» με επιστημονικά επιχειρήματα τόνισε τη σπουδαιότητα της ανάγνωσης. Η ανάγνωση είναι μια γνωστική διαδικασία κατά την οποία «ο εγκέφαλός μας μεταφράζει τις γραφικές παραστάσεις που προσλαμβάνει σε φωνητικά ερεθίσματα και στη συνέχεια σε σημασιολογικές έννοιες. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τη μετάφραση των ακουστικών ερεθισμάτων (όταν ακούμε μια ιστορία) αλλά σε πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Για παράδειγμα, η διαφορά μεταξύ των φθόγγων “μπα” και “πα” αγγίζει μόλις τα 40 χιλιοστά του δευτερολέπτου (msec). Παρ’ όλα αυτά, αν ο εγκέφαλος δεν μπορεί να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ των δύο, τότε κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολία κατά την ανάγνωση και κατά συνέπεια σε μαθησιακά προβλήματα».
Με αυτή τη γνωστική διαδικασία το άτομο μαθαίνει. Όμως, σύμφωνα με τον Μάνφρεντ Σπίτσερ, πίσω από τη διαδικασία της μάθησης κρύβεται η ικανότητα του εγκεφάλου να μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με τις εμπειρίες που αποκτά και επεξεργάζεται. «Είναι δηλαδή σαν ένα είδος περιφερειακού (hardware) το οποίο αλλάζει συνεχώς, λειτουργικά και δομικά, ανάλογα με το λογισμικό (software) που καλείται να “τρέξει” – σκεφτόμαστε, αντιλαμβανόμαστε, κάνουμε ένα σωρό πράγματα με τον εγκέφαλό μας και όλα αυτά αλλάζουν ανάλογα με τα όσα συναντούμε στην πορεία. Αυτό ονομάζεται νευροπλαστικότητα, ή αλλιώς μάθηση» μας εξηγεί ο δρ Σπίτσερ. 

Πηγή: Εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» (Science) ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  27/11/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου